Heb je per ongeluk een link geopend die in een neppe e-mail van KPN, Ziggo, T-Mobile of een andere organisatie stond? Dan kan het zo zijn dat er een virus op jouw computer of telefoon terecht is gekomen. Laat jouw virusscanner een keertje extra scannen, zo kun je er zeker van zijn dat malware gedetecteerd wordt.
Tegelijkertijd blijft het belangrijk om waakzaam te zijn. Zeker als virusscanners nog niet bekend zijn met malware die ongemerkt geïnstalleerd is. Wijzig voor de zekerheid belangrijke inloggegevens, zo weet je zeker dat een fraudeur geen toegang heeft.
Is er geld van jouw bank weggenomen, ben je opgelicht via je telefoon of merk je dat iemand inlogt op één van jouw accounts? Wanneer je slachtoffer bent van phishing is het belangrijk om hier altijd aangifte van te doen. Doe alleen aangifte van phishing bij het politiebureau. Maak een afspraak door te bellen naar: 0900 – 8844.
Geld terugvragen kun je altijd proberen, zeker als het om een beveiligingslek van de bank gaat. Kom je er niet uit? Schakel dan een juridisch adviseur in.
Wil je geen aangifte doen en wel weten of er meerdere slachtoffers van een bepaalde scam zijn? Dan kun je terecht bij de Stichting Fraudehelpdesk (een meldpunt voor fraude). Ook ontvang je daar tips om phishing in het vervolg mee te voorkomen.